luty-kwiecień 2012, SEJM RP Interpelacja nr 1779 do ministra środowiskaw sprawie stanu prac nad ustawą o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej
Interpelacja Posłanka Julia Pitera, Warszawa, 6 lutego 2012 r.
Odpowiedź Beata Jaczewska, podsekretarz stanu w MŚ,. Warszawa, 6 marca 2012 r.
Interpelacja nr 1493 do ministra środowiska w sprawie stanu prac nad ustawą o przeciwdziałaniu uciążliwościom zapachowym
Interpelacja Poseł Marek Opioła, Płońsk, 23 stycznia 2012 r.
Odpowiedź Beata Jaczewska, podsekretarz stanu w MŚ,. Warszawa, 14 lutego 2012 r.
Interpelacja ponowna Poseł Marek Opioła, Płońsk, 28 lutego 2012 r.
Odpowiedź Janusz Zaleski, podsekretarz stanu w MŚ,. Warszawa, 13 kwietnia 2012 r.
17 maja 2011
Na początku maja Kierownictwo Ministerstwa Środowiska przyjęło do realizacji (po konsultacjach społecznych) założenia do projektu ustawy o przeciwdziałaniu zapachowej uciążliwości. Projekt ustawy jest przygotowywany w Departamencie Zmian Klimatu i Ochrony Atmosfery.
Stwierdzono konieczność wykonania opracowania pt. „Propozycja metodyki oceny zawartości substancji zapachowo czynnych w powietrzu”. Jedną z osób, do których skierowano zaproszenie do współpracy w tym zakresie, jest prof. dr hab. inż. Joanna Kośmider.
12 kwietnia 2011
Na prośbę Redakcji "Przeglądu Komunalnego" prof. Joanna Kośmider opracowała opinię, dotyczącą założeń do kolejnego projektu ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej. Część tekstu, przekazanego do Redakcji, ukaże się w druku w najbliższym, majowym numerze czasopisma.
Za zgodą Redakcji przedstawiamy Państwu całość opracowanej opinii.
Ponownie zachęcamy wszystkich zainteresowanych tą sprawą do aktywnego udziału w konsultacjach społecznych, ogłoszonych przez Ministerstwo Środowiska.
11 kwietnia 2011
Na stronie internetowej Ministerstwa Środowiska znajduje się tekst projektu założeń do projektu ustawy (format: pdf, rozmiar: 471 kB) o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej..Termin zakończenia konsultacji: 30 kwietnia 2011
Zachęcamy do aktywnego udziału w konsultacjach. Nasze zastrzeżenia do projektu przedstawimy wkrótce.
Kalendarium 2005-2010
Interpelacja nr 18285 do ministra infrastruktury
w sprawie przepisów dotyczących sytuowania budynków inwentarskich
Fragment:
Szanowny Panie Ministrze! W latach 2008-2009 wielokrotnie składałem zapytania dotyczące warunków usytuowania budynków inwentarskich dla kur. Z punktu widzenia problemów higienicznych i epidemiologicznych szczególne zaniepokojenie budzi fakt, iż odległość ww. budynków o charakterze inwentarskim w odniesieniu do sąsiednich działek budowlanych może w określonych warunkach wynosić zaledwie 8 m. … chciałem prosić Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania:
1. Czy po wybuchu epidemii ptasiej grypy zostały podjęte analizy w zakresie przepisów budowlanych dotyczących warunków usytuowania kurników względem graniczących z nimi działek budowlanych oraz wpływu tych odległości na zagrożenie epidemiologiczne oraz na efektywność prowadzenia działań ratunkowych?
2. Czy podjęto próbę analizy i zmiany obowiązujących w tym zakresie przepisów pod kątem zmniejszenia poruszonej uciążliwości, przykrego zapachu i wzmożonego hałasu, dla osób mieszkających w strefie bezpośredniego sąsiedztwa budynków inwentarskich dla kur?
Łączę wyrazy szacunku
Poseł Marek Opioła
Płock, dnia 28 września 2010 r.
Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 18285 w sprawie przepisów dotyczących sytuowania budynków inwentarskich
Fragment:
Odnosząc się do pytania 2 zawartego w interpelacji, uprzejmie informuję, że obecnie jedyne przepisy powszechnie obowiązujące dotyczące problematyki ˝substancji zapachowych w powietrzu˝ oraz ˝metody oceny zapachowej jakości powietrza˝ są zawarte w art. 222 ust. 5 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 25, poz. 150, z późn. zm.), jako jeden z elementów regulacji pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza. Jest to fakultatywne upoważnienie dla ministra właściwego do spraw środowiska do określenia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zdrowia, w drodze rozporządzenia, wartości odniesienia substancji zapachowych w powietrzu i metody oceny zapachowej jakości powietrza. Ponieważ przedmiotowe upoważnienie jest związane z uregulowaniem problematyki udzielania pozwoleń na wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, należy podkreślić, iż tak wąski zakres przedmiotowy wyklucza możliwość skonstruowania skutecznych przepisów umożliwiających podjęcie działań władczych, ukierunkowanych na przeciwdziałanie czy też wyeliminowanie wszelkich istniejących uciążliwości zapachowych, nawet gdyby to upoważnienie zostało wykonane.
Ze względu na wagę problemu, konieczność przełamania impasu w przedmiotowej kwestii i osiągnięcie kompromisowego rozwiązania prawnego, resort środowiska podjął próbę uregulowania problematyki przeciwdziałania uciążliwości zapachowej w akcie normatywnym o randze ustawy. […]
Z poważaniem
Podsekretarz stanu
Piotr Styczeń
Warszawa, dnia 8 listopada 2010 r.
lipiec 2010, BIP KPRM27 lipca 2010 r. i 21 lipca 2010 r. Rada Ministrów rozpatrzyła i przyjęła plan prac na drugie półrocze 2010. W Biuletynie Informacyjnym zamieszczono: PROGRAM PRAC LEGISLACYJNYCH RADY MINISTRÓW w okresie lipiec - grudzień 2010 r. - projekty ustaw W żadnym z wymienionych wykazów nie zamieszczono pozycji dotyczącej prawnego ograniczania zapachowej uciążliwości. a więc projekt założeń do nowej wersji projektu ustawy o przeciwdziałaniu zapachowej uciążliwości nie będzie rozpatrzony przez RM w tym roku. Niestety takiej pozycji nie ma również w wykazie projektów, nad którymi prowadzone są prace w poszczególnych ministerstwach - bez limitu czasowego. Trudno tę informację pogodzić z treścią odpowiedzi Ministerstwa na ostatnie interpelacje poselskie (patrz - niżej) oraz z wyjaśnieniami udzielanymi prasie, na przykład jeszcze w lipcu br: "... Ministerstwo Środowiska w przesłanej do naszej redakcji informacji zapewnia, że "problemy związane z uciążliwością zapachową, będącą wynikiem działalności gospodarczej, stanowią obecnie przedmiot zaawansowanych prac i wnikliwych analiz w resorcie środowiska. [...] Obecnie w Ministerstwie Środowiska trwają intensywne prace nad założeniami do projektu ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej. Przewidujemy, że do końca roku założenia zostaną przekazane pod obrady Rady Ministrów - informuje Biuro Prasowe Ministerstwa Środowiska.". (całość cytowanego doniesienia prasowego - tutaj) |
maj-czerwiec 2010, SEJM RPInterpelacja nr 16134 do ministra środowiska w sprawie prac nad projektem ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej Poseł Robert WęgrzynWarszawa, dnia 19 maja 2010 r. InterpelacjaBernard Błaszczyk - Podsekretarz Stanu w Ministerstwie ŚrodowiskaWarszawa, dnia 16 czerwca 2010 r. Odpowiedź |
maj 2010, SEJM RPPierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska oraz ustawy o działach administracji rządowej (druk nr 2976).
|
marzec 2010, Sejm RP |
luty 2010, SEJM RPInterpelacja nr 14255w sprawie działań podejmowanych przez Ministerstwo Środowiska dotyczących opracowania |
luty 2010, SEJM RP |
luty 2010, SEJM RPPosiedzenie nr 121 |
luty 2010, BIP KPRMWykaz projektów nie zrealizowanych w II półroczu 2009 r. i nie przeniesionych do planu na I półrocze 2010 r. Poz. 7. Założenia do projektu ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowejZgodnie z decyzją ścisłego kierownictwa z dnia 26.08.2009 r. praca nad założeniami została wstrzymana. Uzasadnienia decyzji nie podano. Można przypuszczać, że projekt nie wpłynął do Kancelarii Rady Ministrów, ponieważ nie został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej - zgodnie z ustawą o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa. Prawdopodobnie został zatrzymany na wcześniejszym etapie procesu legislacyjnego. Brak publikacji w BIP uniemożliwia formalne zgłoszenie chęci udziału w pracach nad projektem. |
wrzesień 2009, SEJM RPInterpelacja nr 11786w sprawie przyspieszenia prac nad tzw. ustawą odorowąInterpelacjaPosłowie Renata Butryn i Piotr RomańskiZadane pytania: 2. Czy nie należałoby, zgodnie z oczekiwaniami społecznymi, potraktować problemu ochrony zapachowej powietrza jako sprawy pilnej i przyspieszyć prace legislacyjne w tym zakresie?„ OdpowiedźStanisław Gawłowski - Sekretarz Stanu w Ministerstwie ŚrodowiskaFragment odpowiedzi: prace nad ustawą będą dalej prowadzone, uwzględnione zostaną uwagi zgłoszone podczas spotkania, w tym przede wszystkim zwiększenie przejrzystości projektu ustawy poprzez eliminację załączników na rzecz rozporządzeń wykonawczych, analizie zostanie poddana kwestia grupy pomiarowej, niezbędne jest zwiększenie znaczenia planowania przestrzennego przy lokalizowaniu nowych przedsięwzięć, projekt ustawy zostanie uzupełniony o bardziej szczegółowe szacunki kosztów jej wdrożenia. Dalsze prace nad projektem ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej zostały jednak wstrzymane w związku z zaleceniem, by z uwagi na ogrom zadań związanych z transpozycją prawa Unii Europejskiej do krajowego porządku prawnego skoncentrować się na priorytetach dotyczących procesu dostosowania prawa polskiego do prawa Unii Europejskiej. Jednocześnie pragnę zauważyć, iż zagadnienia dotyczące substancji zapachowo czynnych są regulowane przez prawo polskie poprzez następujące akty prawne umożliwiające odpowiednią reakcję właściwych służb na fakt występowania uciążliwości zapachowej: ustawę z dnia 10 lipca 2007 r. o nawozach i nawożeniu (Dz. U. Nr 147, poz. 1033) - reguluje zasady postępowania z nawozami naturalnymi, rozporządzenie ministra środowiska z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie szczególnych wymagań, jakim powinny odpowiadać programy działań mających na celu ograniczanie odpływu azotu ze źródeł rolniczych (Dz. U. z 2003 r. Nr 4, poz. 44) wydane na podstawie ustawy z dnia 18 lipca 2001 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019, z późn. zm.). Przykładowo, korzystając z tej delegacji: minister rolnictwa i gospodarki żywnościowej wydał rozporządzenie z dnia 7 października 1997 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle rolnicze i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 132, poz. 877), w szczególności formy drobiu, trzody chlewnej, bydła, które to rozporządzenie reguluje także sprawy związane z konstrukcją i usytuowaniem obiektów budowlanych (zbiorniki i płyty na odchody zwierzęce), w których prowadzona jest produkcja zwierzęca, minister gospodarki wydał rozporządzenie z dnia 21 listopada 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych, rurociągi przesyłowe dalekosiężne służące do transportu ropy naftowej i produktów naftowych i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 243, poz. 2063). |
lipiec 2009BIP KPRM: PROGRAM PRAC LEGISLACYJNYCH RADY MINISTRÓWZałożenia do projektów ustaw, lipiec - grudzień 2009 r.Poz, 20. Założenia do projektu ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej Istota projektu: Upoważnienie organu gminy, czy też organu ochrony środowiska (starosta, wojewoda, marszałek województwa), aby w drodze decyzji nakazywały prowadzącemu działalność powodującą uciążliwość zapachową podjęcie działań mających na celu ograniczenie tej uciążliwości. Stworzenie rozwiązań prawnych i technicznych które ww. organy będą mogły stosować. |
maj 2009POLITYKA EKOLOGICZNA PAŃSTWA (2009-2016) |
luty-marzec 2009, SEJM RPInterpelacja nr 8211w sprawie przygotowywanego projektu ustawy o uciążliwościach zapachowychInterpelacjaPoseł Stanisław WitaszczykFragment: "Czy zdaniem Ministerstwa Środowiska opisana w projekcie procedura (zasady postępowania w przypadku wystąpienia uciążliwości zapachowej) jest wystarczająca, aby chronić interesy również wytwarzających te uciążliwości, głównie hodowców?" Odpowiedź |
styczeń 2009PROGRAM PRAC LEGISLACYJNYCH RADY MINISTRÓWProjekty ustaw; styczeń - czerwiec 2009r.poz. 132. Projekt ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej Istota projektu:Jedyną możliwością rozwiązania problemu uciążliwości zapachowych jest skojarzenie ich istnienia z przyczyną powstawania, z prowadzeniem działalności uciążliwych zapachowo, poprzez upoważnienie organu gminy, czy też organu ochrony środowiska (starostę, wojewodę, marszałka województwa) aby w drodze decyzji nakazywały prowadzącemu działalność powodującą uciążliwość zapachową podjęcie działań mających na celu ograniczenie tej uciążliwości. Celem ustawy jest więc stworzenie rozwiązań prawnych i technicznych które ww. organy będą mogły stosować. |
grudzień 2008 – styczeń 2009 |
Sierpień 2008 |
wrzesień 2008 - marzec 2009Ministerstwo Środowiska |
marzec - kwiecień 2008, SEJM RPInterpelacja nr 2041do ministra środowiska w sprawie znormalizowania emisji substancji złowonnych do atmosferyInterpelacjaPosłowie Paweł Suski i Sławomir PreissSzanowny Panie Ministrze! Dla wyjaśnienia problemu, z jakim się zwracamy, posłużymy się przykładem szeregu firm należących do byłego senatora Henryka Stokłosy. Mieszkańcy Kaczor i Piły skarżą się na okropny smród, który dochodzi z firmy mieszczącej się w Śmiłowie. Wszelkie protesty mieszkańców nie przyniosły jakiegokolwiek skutku. ... Faktem jest, że istnieją urządzenia umożliwiające precyzyjny pomiar zapachów, a w tym wypadku uciążliwych odorów. Problemem, który napotykały wszelkie służby dokonujące pomiarów czy kontroli, jest brak polskich norm, które określałyby konkretnie, od którego momentu zapachy są uciążliwe dla otoczenia. Konieczne jest również stworzenie przepisów określających sankcje za emitowanie odorów przekraczających określone normy. Za wzór mogą posłużyć normy, które istnieją w niektórych państwach Unii Europejskiej. W związku z powyższym zwracamy się do Pana Ministra z prośbą, aby zainteresował się tym problemem i odpowiedział na pytanie: Czy podejmie stosowne działania w celu określenia norm emisji substancji złowonnych do atmosfery? OdpowiedźJanusz Zaleski - podsekretarz stanu w Ministerstwie ŚrodowiskaFragmenty ... w styczniu 2008 r. powołałem grupę roboczą do spraw opracowania propozycji rozwiązań prawnych dotyczących przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej. Prace grupy powinny przyczynić się do przełamania impasu, jaki wystąpił w podejściu zainteresowanych jednostek do tego zagadnienia oraz osiągnięcia kompromisowego rozwiązania prawnego tych kwestii. Grupa robocza opracowała ˝Założenia dla przygotowania projektu ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej˝, które, ... skierowałem do wstępnej konsultacji do władz samorządowych. ... przewiduję także przeprowadzenie, w co najmniej dwóch gminach na terenie kraju, pilotażowego wdrożenia rozwiązań przewidzianych w ww. założeniach przed przystąpieniem do prac nad ostatecznym tekstem ustawy ... Celem wydania ustawy o przeciwdziałaniu uciążliwości zapachowej jest określenie zasad postępowania w przypadku występowania uciążliwości zapachowej spowodowanej prowadzoną działalnością gospodarczą oraz działalnością wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych, chowu lub hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego. ... przygotowany wcześniej projekt ustawy zawierający przepisy o bardzo rygorystycznym, a niekiedy w swej istocie restrykcyjnym charakterze spotkał się z krytyką partnerów społecznych. ... zakłada się odstąpienie od rygorystycznych sposobów ograniczania uciążliwości zapachowej na rzecz wprowadzenia instrumentów finansowych pełniących rolę bodźców, które będą oddziaływać na podmioty powodujące uciążliwość zapachową i mobilizować te podmioty do podejmowania działań zmierzających do ograniczenia bądź wyeliminowania uciążliwości zapachowej powodowanej przez określoną działalność. Zasadniczą możliwością rozwiązania problemu uciążliwości zapachowych jest skojarzenie ich istnienia z przyczyną powstawania, czyli z prowadzeniem działalności powodującej powstawanie uciążliwych zapachowo substancji oraz udzielenie organom władzy publicznej, w tym wypadku organom jednostek samorządu terytorialnego kompetencji do podejmowania działań władczych, zmierzających do ograniczenia uciążliwości zapachowej lub jej całkowitego wyeliminowania. ... Zasadnicze kompetencje związane z podejmowaniem działań władczych ukierunkowanych na ograniczenie lub wyeliminowanie uciążliwości zapachowej zostaną przypisane organom gminy. Praktycznie całość zadań w sferze systemu oceny zapachowej jakości powietrza będzie finansowana ze środków publicznych. ... Podsumowując, należy przyjąć pogląd, iż jedynie przepisy rangi ustawowej, wyczerpująco regulujące problematykę przeciwdziałania uciążliwości zapachowej, a w szczególności: określające istotę tej uciążliwości, metodę oceny zapachowej jakości powietrza, kompetencje organów administracji publicznej w tych sprawach oraz uprawienia i obowiązki podmiotów objętych regulacją, pozwolą na podejmowanie skutecznych działań na rzecz ograniczenia lub całkowitego wyeliminowania uciążliwości zapachowej. |
2005 - 2006Projekt ustawy o przeciwdziałaniu zapachowej uciążliwości (format: pdf, rozmiar: 131 kB)Fragmenty dotyczące:
Opinia Rady Legislacyjnej Prezesa Rady Ministrów (format: pdf, rozmiar: 63 kB)(październik 2007) Fragment: |
USTAWA |
2004 - 2006Art. 222 ust. 5 Prawa Ochrony Środowiska -projekty rozporządzeniaProjekt rozporządzenia w sprawie standardów zapachowej jakości powietrza został opracowany w roku 2004, przed nowelizacją POŚ, uchylającą wcześniejsze zapisy art. 86 i wprowadzającą obecnie obowiązujący zapis art. 222. Nie podjęto prac zmierzających do jego dostosowania gotowego projektu rozporządzenia do nowych zapisów art. 222.Projekt rozporządzenia - tutaj (format: pdf, rozmiar: 319 kB) |
USTAWA |